© Femuntomb Team-2014 Fem un tomb Qui som Contacte Avís legal Col·labora INICI RUTES QUÈ VISITAR ALLOTJAMENT GALERIES NATURA CURIOSITATS JOCS AMB GPS
RUTA DE LES ERMITES DE PONTONS
FITXA TÈCNICA
INICI: a l’aparcament habilitat al costat de la carretera a l’entrada del poble de Pontons. DISTÀNCIA: 7,65 Km (itinerari circular) TEMPS: 2 h 30 min - 3 h 30 min DESNIVELL ACUMULAT: 740 m DIFICULTAT: mitjana ÈPOCA: tot l’any, però evitar la calor forta de l’estiu. MATERIAL: aigua, bastons, gorra, crema solar, calçat adequat MAPES: Font-Rubí Serra de la Llacuna. Esc 1:20.000. Ed. Piolet
COM ARRIBAR-HI
QUIN TEMPS FARÀ
CROQUIS I DESCRIPCIÓ
RUTA

Mostra Ruta de les ermites de Pontons en un mapa més gran

Contacteu amb nosaltres per sol·licitar el track GPS de la ruta
CONTACTAR RUTA CROQUIS I DESCRIPCIÓ GALERIA ELS VOLTANS COM ARRIBAR-HI QUIN TEMPS FARÀ
RUTA DE LES ERMITES DE PONTONS Distància: 7,65 km      Horari: 2 h 30 min - 3 h 30 min  Dificultat: Mitjana Altura mínima: 540 m   Altura màxima: 730 m Desnivell acumulat: 740 m Arribem a Pontons per la carretera BP-2121 i després la BV-2122, que van de Vilafranca del Penedès cap a Pontons passant per Sant Martí Sarroca i Torrelles de Foix. Podem deixar el vehicle a l’aparcament habilitat al costat de la carretera a l’entrada del poble. (Alt. 594 m). Sortim de l’aparcament i baixem per la carretera BV-2122 en direcció a Vilafranca.   Abans d’iniciar l’excursió us recomanem de fer una volta pel poble i gaudir de la pau i tranquil·litat dels seus carrers estrets i costeruts, de les cases edificades a la vora de la riera i de les fonts que anireu trobant en cada raconada. Fixeu-vos també amb la curiosa capella de la Mercè, temple neomodernista construït el 1945 que malauradament es troba en un estat lamentable. Per acabar la visita sortint del nucli urbà podeu encaminar-vos cap a l’església parroquial de Santa Magdalena situada a l’esquerra de la riera, dalt d’un cingle que domina el poble. És un edifici d’origen romànic reconstruït al segle XIII i modificat posteriorment. A la façana de ponent conserva una porta romànica amb doble arquivolta i impostes. 270 m. Just abans de la senyal de trànsit de fi de Pontons al costat de l’ultima casa (xalet Joana) surt una pista cimentada a mà dreta. Un pal indicador ens marca la ruta a seguir cap a l’ermita de Sant Joan de la Muntanya, GR 92-5 i PR-C 150. Deixem la carretera i agafem aquest trencall que de seguida es bifurca i girem cap a l’esquerra. 400 m. Just abans de la primera corba al costat d’una casa que ens queda a mà esquerra surt un camí de terra. Deixem la pista principal cimentada i agafem aquest camí bastant pedregós en el seu inici. Els bastons ens seran útils en aquest tram. Pugem pel mig de pinedes joves que s’estan recuperant de l’incendi de 1986. 1,2 km. Més endavant trobem un trencall i ens desviem pel camí de l'esquerra tot deixant el camí que seguíem fins ara. En aquesta bifurcació es troba a faltar un pal indicador o una marca de pintura, només trobarem una petita fita de pedres. El camí continua pujant pel mig del bosc. Més endavant, arran del camí, trobem una barraca de pedra seca recentment restaurada. Pot ser un bon aixopluc en cas de tempesta. 1,7 km. El nostre caminet desemboca en una pista ampla i carenera. Hem arribat al Pla sobre Sant Joan. Un pal indicador ens indica que hem de continuar la pista cap a l’esquerra. 1,8 km. La pista puja suaument fins a un petit replà o collet carener. 1,9 km. A mà dreta surt un senderó que porta fins al turó de Sant Joan on es troben les restes del que fou el castell nou de Pontons. Si pugem només trobarem els fonaments d'una torre de planta circular i alguns murs. (Alt. 730 m). La vegetació ha cobert aquest lloc i avui no és possible apreciar-ne quasi bé res. Aquesta construcció defensiva és esmentada per primera vegada en documents de les darreries del segle XI. Després de visitar les ruïnes del castell retornem pel mateix camí i baixem al collet anterior. 2,0 km. Un cop a la pista continuem pel camí que baixa a mà dreta fins a trobar l’ermita. 2,1 km. Ermita de Sant Joan de la Muntanya. (Alt. 711 m). Es troba en un indret molt pintoresc encaixada en un esperó de la rocalla dominant l’engorjat de la riera de Pontons. És una ermita romànica del segle XI consagrada el 1075 pel bisbe Humbert de Barcelona. Fou l’església parroquial del castell nou de Pontons els vestigis del qual acabem de visitar. L’església va ser restaurada el 1968. És un edifici d’una sola nau, coberta amb volta, amb un absis semicircular decorat amb arcuacions i bandes llombardes. De l’època romànica només en resta l’absis, situat al caire del cingle. Haurem de rodejar l’ermita per la dreta per un camí de d’esglaons de pedra fins arribar a la porta situada a migdia i a un bonic mirador des d’on podrem albirar un bell panorama de l’Alt Penedès, amb la silueta de Montserrat a la llunyania. Per continuar la ruta agafem el sender que baixa just al costat del mirador. El sender és estret i baixa fort pel mig d’un alzinar molt obac. Hi ha un pas vertical que es pot desgrimpar directament o esquivar per la dreta amb una ziga-zaga. Seguim marques de color verd. 2,4 km. Al cap d’una estona ens veiem obligats a girar cap a l’esquerra perquè el camí que seguim està barrat. Continuem baixant pel corriol que desemboca en un camí més ample. Un pal indicador ens indica que hem de continuar obligatòriament cap a la dreta. Cap a l’esquerra arribaríem a la masia de Sant Joan. Actualment no es pot passar per l'antic camí de la masia i ens veiem obligats a vorejar la masia. 2,5 km. Més endavant trobem a la nostra esquerra la font de Sant Joan amb una petita bassa amb peixos. (Alt. 625 m). Continuem el camí. 2,7 km. Desemboquem a una carretera rural cimentada enfront d’una casa molt bonica anomenada Forn Teuler. Prenem la carretera cap a l’esquerra i continuem baixant. Més endavant trobem una cruïlla amb una pista de terra que va cap a la masia de Sant Joan. Nosaltres continuem baixant per la carretera asfaltada i una mica més endavant passem pel costat d'unes granges que ens quedaran a mà esquerra. 3,8 km. Arribem a la carretera BV-2122. Girem a la dreta i agafem la carretera en direcció a Vilafranca i al cap de 40 metres la deixem i prenem un camí cimentat que baixa a mà esquerra cap a la casa de colònies de Penyafort. El camí asfaltat baixa fins a creuar la riera de Pontons. 4,1 km. Més endavant passem pel davant mateix de la casa de colònies de Penyafort (antic Molí de Baix). (Alt. 550 m). Continuem pel camí rural asfaltat. 4,3 km. En un revolt tancat cap a l’esquerra trobem una bifurcació amb un camí de ferradura. Just en aquest punt hem de deixar la carretera i agafar un senderó pujador que surt entre la carretera i el camí de ferradura. Atenció a les fites de pedra perquè el senderó està una mica desdibuixat en el seu inici. El senderó comença a pujar de valent i els bastons ens poden fer un bon servei. 4,5 km. A mesura que anem pujant veurem a la nostra esquerra el Roc de la Senyera. Una agulla de roca, una mica separada de la cinglera, on oneja una senyera, actualment una estelada. 4,6 km. Més amunt just on el camí comença a planejar trobem un trencall amb un senderó que continua pujant. Cal parar atenció i agafar aquest trencall cap a la dreta. Ara continuem enlairant-nos per l’interior d’un espès bosc de pins paral·lels al cingle. Quan sortim al caire del cingle de les roques de Sant Salvador tenim una bona vista del poble de Pontons i de la vall i també veiem l’ermita de Sant Joan de la Muntanya penjada al cingle de l’altra banda de la riera. 5,1 km. Resseguim el caminet fins que trobem una petita cruïlla. Girem cap a la dreta i ens situem en un rocallís just a dalt de la cinglera. A mà dreta trobarem l’entrada estreta i vertical de l’avenc del Ral. (Alt. 681 m). Si ens aboquem a la cinglera veurem just a sota nostre la singular ermita troglodítica de Sant Salvador de la Balma. Per arribar-hi tornem a la cruïlla anterior i continuem el camí que comença a baixar pel barranc de Sant Salvador per una canaleta fins arribar al peu de les roques. Després girem a mà dreta per arribar a l’ermita   5,2 km. L'Ermita de Sant Salvador es troba entaforada a mig cingle de les roques de Sant Salvador (Alt. 663 m). L’ermita consta d’una sola nau de planta rectangular amb el portal adovellat encarat al nord. Els murs de ponent i de migdia carreguen sobre arcades de mig punt i la nau es cobreix amb volta de canó. Per accedir al seu interior cal grimpar una mica per arribar a la porta que s’obre a la façana de ponent. A l’interior es conserven uns arcs de volta ogivals. Al sostre encara es veuen les empremtes de l’encanyissada utilitzada en la construcció de la volta. La capella és catalogada com a romànica però els arcs de l'interior no semblen pas confirmar-ho. L’esment conegut més antic es refereix a l'any 1319. Una mica més enllà de Sant Salvador es pot accedir a la cova del Ral que sembla que servia com a residència o aixopluc de l'ermità. La cova comunica amb la part superior del cingle a través de l’avenc del Ral que hem vist a la part superior de la cinglera. Per continuar l’excursió ens cal seguir baixant pel barranc de Sant Salvador per un corriol molt dret. Bastons útils. 5,4 km. Trobem una bifurcació i agafem el caminet de l’esquerra. Continuem la forta baixada. 5,5 km. Al final de la baixada trobem un marge de pedres. Hem de saltar el marge i a l’altra banda trobem un camí carreter que seguim a mà dreta. El camí continua baixant de manera suau fins a desembocar a una pista. Continuem per la pista seguint la mateixa direcció. 5,9 km. Arribem al revolt tancat del camí rural asfaltat que hem deixat a la pujada. Ara agafem la via asfaltada cap a l’esquerra i ens dirigim cap a la casa de colònies de Penyafort. 6,0 km. Casa de colònies de Penyafort (Alt. 550 m). Just davant de la façana principal, a l’esquerra de la bancada, surt un caminet que s’enfila seguint la direcció dels pals de telèfon. Agafem aquest corriol que puja decidit paral·lel a la vall de la riera de Pontons. Més endavant el camí fa unes ziga-zagues per a guanyar més alçada i gira cap al nord. 6,6 km. El corriol desemboca en un caminet més ample que cal seguir cap a la esquerra. Després continuem pel marge d’una vinya que de seguida es transforma en un camí. Més endavant el camí està asfaltat. 6,8 km. El camí desemboca a una carretera. Ja veiem les primeres cases de Pontons. Agafem la carretera cap a l’esquerra i iniciem la baixada cap al poble. 7,4 km. Arribem al pont sobre les rieres de Carbons i Molinots. A la dreta veiem les ruïnes de l’antic molí del Poble també conegut com a molí de Dalt o de la Senyora. És un molí fariner d’època medieval encara que l’actual construcció data del segle XVII. Passem el pont i entrem al poble pel carrer de l’Església. A mà esquerra ens quedarà la font d’en Casellas. Més enllà girem a mà dreta pel carrer Major fins arribar a la Placeta. 7,6 km. Un cop a la Placeta girem a l’esquerra i passem el pont que creua la riera. A la dreta veurem la capella neomodernista de la  Mercè. 7,65 km. Just passat el pont girem a la dreta i trobem l’aparcament on hem deixat el vehicle. (Alt.594 m).
Descarregueu el PDF del croquis i la descripció de la ruta